Equmeniascout Danderyd-Täby

Terminsstart
Scouthöstterminen börjar 29 augusti 2023 kl 18.15 vid motionsparkeringen bakom Eneby Gård! Se preliminärt terminsschema på Kyrkan i Enebybergs kalender (inlagt också längst ned på denna sida).

Vi ses till en början under terminen vid motionsparkeringen bakom Eneby Gård (se scheman längre ned på denna sida för karta). Runt höstlovet (preliminärt) börjar vi ses inomhus, och samlas på nedervåningen i Enebykyrkan (Cedervägen 2).

Varmt välkomna!

FHM

Bli scout?

För att gå med i scoutkåren Equmenia Danderyd-Täby ska du ha börjat årskurs 1 och fyllt 8 år eller så är du på väg  att fylla 8 året du börjar! Sedan har vi patruller upp till övre tonåren.

Varmt välkomna att kontakta vid intresse av att gå med i scouterna, med namn och personnummer på den som vill bli scout, liksom två kontaktpersoner till scouten telefonnummer och mailadress (minst en av dem vårdnadshavare).

Alternativt, fyll i anmälningsformuläret https://forms.gle/pRnrGtGUNdAhQV6D6
eller anmäl scout på scouterna.se, så hör kåren av sig inför terminen som scouten kan börja!

När och var brukar scouterna ses?

Tid: Tisdagar 18:15 - 19:45
Plats: Enebykyrkans nedervåning eller motionsparkeringen bakom Eneby Gård
Ålder: Årskurs 2 och uppåt

Ledarskap och organisation

Vi har många duktiga och erfarna scoutledare men vi är också i behov av fler ledare. Om du så är intresserad av att bli scoutledare, hör gärna av dig till Kårchef är Bernt Anderberg (som har varit scout nästan hela sitt liv.)

Våra scoutpatruller består idag av en spårarpatrull (ålder ca 8-10), en upptäckarpatrull (ålder ca 10-12) och en äventyrarpatrull (ålder ca 12-15). Vi har även ett antal ledarscouter i patrullerna, några av vilka tidigare varit del av en utmanarpatrull (ålder ca 15-18), men även ett par från äventyrarpatrullen (ålder ca 12-15).

Avgift

Föreningårsavgiften för att vara medlem i Equmenia Danderyd-Täby faktureras för tillfället med 500 kronor per år, eller 300 om man börjar på höstterminen. Det året man fyller 13 kan man som föreningsmedlem även delta i Tonår för totalt 700 kr per år (vilket inkluderar 200 kr för fikakostnader) istället för 500 kr.

Ledare betalar ingen avgift till föreningen.

Frivilliga donationer kan alltid markeras "gåva" och swishas till föreningens Swishnummer: 1236594634

Kontakt

Det går utmärkt skicka e-post till om vad som helst kring Equmeniascout Danderyd-Täby, så kommer rätt person att svara dig!

eller:

Kontakta kårchef/kårtinget i Equmeniascout Danderyd-täby på e-postadress

Vid frågor om betalningar, fakturor och avgifter kontakta föreningens kassör:

För kontakt med Equmenia Danderyd-Täbys styrelse (Ungdomsrådet), kontakta

Equmenia Danderyd-Täby finns framförallt på dessa sociala medier:
Instagram: equmeniadt
Equmenia Danderyd-Täby
Discord:

Kortfattat om scouternas grund och verksamhet

Scouterna jobbar efter principen ”learning by doing” och hos oss får man testa på och lära sig allt från att vara en god kamrat till att laga mat och ta hand om naturen. Hos scouterna får man också lära sig hur det kan vara att leva i andra länder och hur man kan hjälpa till om det händer en olycka. En gång i veckan samlas vi och har mycket kul tillsammans i form av olika aktiviteter och lekar. Varje samling brukar avslutas med en kort andakt. På andakterna berättar någon av ledarna om Gud, vi ber nyingbönen eller nya scoutbönen och ibland sjunger vi tillsammans.

Höstterminens program

Äventyrare Eldduvan