Föredrag & Samtal

Dessa event är öppna för alla. Ibland är det en extern föreläsare, ibland någon av våra egna förmågor. Ibland är det ett kortare anförande följt av samtal. Nästan jämt blir det fika efteråt. Se aktuellt program nedan.

Föredrag med samtal & kaffe

Vi försöker hitta intressanta och angelägna ämnen som på olika sätt kan knytas till både vardag och tro. Vi inleder alltid med en form av inledande föreläsning och därefter är ordet fritt att diskutera och reagera på de tankar som har förts fram.

29 april 18.00   Teologins förändrade förutsättningar
Irma Nilsson föreläser om ett förändrat samhälle där predikan och kyrkans tilltal behöver reformeras för att nå nya generationer.

13 maj 13.00   En vegansk livstil
Hanna Ek och Lars Åberg i ett samtal om djurens rätt och en vegansk livstil.

Pekka Mellergård föreläser utifrån sin bok

Hur kan kristna människor rösta fram och fortsätta stödja personer som Donald Trump, trots främlingsfientlighet, klimatskepticism och bisarra konspirationsteorier? Hur kan man förstå att människor som säger sig följa Jesus blundar för sexskandaler och oräkneliga presidentlögner, och väljer att driva frågor om egen makt och välstånd på bekostnad av de Jesus kallade ”mina minsta”? Pekka Mellergård vänder på historiska och teologiska stenar på ett sätt som gör detta mer begripligt.

19 september. 18.00
Enebykyrkan